mandag 1. mars 2010

TUTORIAL PÅ "SKJULT FLIPP"

Har fått noen spørsmål om hvordan jeg gjør det med låsene på eskene jeg lager. Tenkte å vise det trinn-for-trinn med masse bilder.
Dette er det jeg bruker på denne magnet-flipen.
Jeg har laget en eske etter mal.
Staset ut en oval sirkel med spellbinders-ramme.
Denne perger meg på midten. (Jeg bruker Fiskars skjærebrett, men en kan også brette den uten dette. Hovedsaken er at denne "flippen" får en brett). Jeg bruker stiv kartong.
Slik blir resultatet.
Jeg sverter kantene og setter på en bling. (Her en bling fra Prima). Tar litt glitterlim rundt kanten.
Jeg har laget et lokk som skal være under hovedlokket. Hovedlokket og dette lokket er like stort. Lokket er 4 mm lengre ut til alle sider enn hva selve esken måler. (Esken måler 12x12 cm. Lokket måler 12,8 x 12,8 cm). Her finner du beskrivelse på dette med bilder.
Jeg skjærer så en kant på bakre del av lokket. Denne kanten går 4mm inn på lokket, og nesten helt ut.
Jeg skjærer også på fremste del av lokket, 4mm innpå, på midten. Denne måler 3cm lang. (Flippen som magneten skal festes på er 3 cm på det bredeste).
Trer så denne flippen på. Og trer også flippen på esken på.
Resultatet sees på bildet nedenfor.
Limer så hovedlokket oppå dette.
Nedenfor sees resultatet. Flippen er delvis skjult.
Jeg fester så selvklebende magnet bak denne flippen.
Fester også magnet fremme på esken. Vær nøyaktig slik at magnetene møtes likt.
Slik ble resultatet.
Spørr om noe er uklart.
Ha en fin dag!

13 kommentarer:

  1. 1000 takk Randi.... den limen har jeg.
    nå bretter jeg opp armene og prøver meg.
    *juhu*
    Ser du har lagt ut ennå en flott beskrivelse. Veldig flott at du tar deg tid og vil gjøre dette. Utrolig kjekt for oss som vil prøve nye ting!
    Takk, takk... c",)

    SvarSlett
  2. Kjempestilig måte å feste lokket på! Hvor kjøper du de magnetene??


    Ha en fin dag!
    Klem fra Maren :]

    SvarSlett
  3. Svar til SOLTROLL:
    Jeg bruker Scotch Dual lim når jeg limer eskene. Jeg har kjøpt det både hos Nille og hos bokhandler.

    Svar til MAREN:
    Magnetene er kjøpt hos Unik Hobby:

    http://www.unikhobby.no/product_info.php?products_id=3100&osCsid=bb48shosli0tc6fdf4vfkirk54

    Linken ovenfor er direkte-link til magnetene hos Unik Hobby.

    SvarSlett
  4. Tusen takk for at du deler, Randi! Veldig flott forklaring:)

    Klem,
    Hanne

    SvarSlett
  5. GENIALT!! Så fint at du deler alle ideene dine med oss!!

    Ha ei fin uke!

    Klem Hege

    SvarSlett
  6. Thank you so much for this tutorial Randi, I didn´t think of cutting a slit in the top for the flap, that is so clever :o)

    SvarSlett
  7. wow så fin tutorial tak for det Randi

    SvarSlett
  8. 1000 takk Randi for at du deler, eskene dine er helt nydelige:=)

    Klem:))

    SvarSlett
  9. Denne æske er jeg nød til at lave, skønt jeg fandt din blog, tak for du deler ideer
    knus

    SvarSlett
  10. Thank you for the detailed pictures! Your work is beautiful!

    SvarSlett
  11. Wonderful tutorial! I must try this as soon as I get some magnets ~ thanks Ü
    Hugs,
    Joani

    SvarSlett
  12. Bravo !!! Tout est superbe !!!
    bIZZZZZZZZZZZ ET MERCI POUR CE PARTAGE §

    SvarSlett
  13. thank you for sharing this
    Dagmar

    SvarSlett

Koselig om du legger igjen en kommentar!
Ha en flott dag!
-klem-