fredag 7. januar 2011

TUTORIAL - BABY-BOX

Her er en tutorial på baby-box.

Esken med vindu er 14,5cm høy og har en grunnflate på 6,5 x 6,5cm. Esken inni er 3cm høy og har en grunnflate på 6 x 6cm.

Du trenger:
-skjærebrett
-lim (jeg har brukt limpistol)
-ett mønsterark (30 x 30cm)
-to kartong (30 x 30cm, jeg har brukt Bazzill)
-en gelantinplate
-pynt

HOVEDESKEN:

Skjær ut i kartong;
-et rektangel på 27 x 17,5cm
-et kvadrat på 6,5 x 6,5cm
-et kvadrat på 6,3 x 6,3cm

Skjær ut i mønsterpapir:
-4 rektangel på 14,2 x 6,3cm
Lag brettekant på det store rektanglet som vist ovenfor (alle mål er oppgitt i cm)
- 3cm opp fra bunnen
- deretter 1cm inn fra kanten, så videre 6,5cm videre innover esken.
- klipp til rektanglet som ovenfor.

VINDUET PÅ ESKEN:
Først staster jeg ut en sirkel på mønsterpapiret. (Her har jeg brukt en oval sirkel med diameter på 6,5cm).
Deretter plasserer jeg det utstasede mønsterpapiret på kartongen og tegner opp en sirkel.

Jeg klipper så ut sirkelen i kartongen.

Jeg bretter esken sammen, og limer.
Kvadratet på 6,3 x 6,3cm limer jeg fast i bunnen INNI esken.
Kvadratet på 6,5 x 6,5cm limer jeg fast på utsiden i bunnen på esken.

Jeg limer så fast en gelantinplate til vindu.

LOKKET:

Skjær ut et kvadrat på 9,7 x 9,7cm.
Lag brettekant 1,5cm inn på alle sider.
Klipp opp inn til hjørnene og lim a mot b som vist nedenfor.

ESKE MED HÅNDTAK:
Denne lille esken er 6 x 6cm og 3cm høy.

Skjær ut i kartong:
- et kvadrat på 12x12cm, lag brettekant 3cm inn på alle sidene
- klipp kantene som vist på bildet nedenfor
-skjær ut et bærelokk på 5,8 x 9cm, lag brettekant 3 cm inn som vist på bildet nedenfor (1.)
-skjær ut et kvadrat som skal være lokk på 6,3 x 6,3cm som vist på bildet nedenfor (2.)

Skjær ut i mønsterpapir:
-ett kvadrat på 6 x 6cm som vist på bildet nedenfor (3.)
-4 sidestykker på 2,8 x 5,8cm

Håndtaket har jeg skjært ut i kartong 2 x 23cm.

Brett sammen esken og lim a mot b som vist nedenfor.

Brett bærelokket og lim a mot b som vist nedenfor.
Lim fast håndtaket som vist på bildet under. (Jeg har brukt en puncher på håndtaket og limt på en strimle med mønsterpapir oppå dette).
Lim så mønsterpapiert oppå lokket/kvadratet før du til slutt fester det på selve bærelokket.(Jeg har pyntet med glitterlim på mønsterpapiret. Om du velger å gjøre det, anbefaler jeg at du gjør det FØR du limer mønstarpapiret på esken.

Fest mønsterpapirene på eskene og lokk.
DA ER DET BARE Å FESTE EN FIGUR OG PYNTE ESKEN.......
Spørr gjerne om noe er uklart.


LYKKE TIL!

8 kommentarer:

  1. c'est magnifique !!!! merci beaucoup !!! bises

    SvarSlett
  2. Tusen takk for flott forklaring - denn emå jeg forsøke meg på en gang..

    riktig god helg til deg

    SvarSlett
  3. Mange gange tusind tak Randi....
    Det var det jeg tænkte på da jeg så æsken,det er da ikke lidt af et arbejde du laver der...hvor er du bare flittig ;)
    Igen tusind tak.

    Rigtig mange beundringsknus og kram herfra

    SvarSlett
  4. Thank you for your tutorial !
    Best wishes and a lot of creativity in 2011 !

    SvarSlett
  5. Tusen takk for den flotte tutorialen. :)

    SvarSlett
  6. You're so talented!! I love all the things you make!!

    SvarSlett

Koselig om du legger igjen en kommentar!
Ha en flott dag!
-klem-