fredag 6. november 2009

MAL PÅ ESKE

Her er malen jeg bruker for eskene mine:

Du trenger:
-mønsterpapir
-kartong (hard)
-Bazzill eller annen kartong
-skjærebrett med preger (Jeg bruker Fiskars)
-lim
-sverte/blekk
-saks

Før jeg begynner å skjære og merke, bestemmer jeg meg for hvor stor den skal være.
Her har jeg bestemt at esken skal være 15cm lang og 8 cm bred. Høyden skal på denne være 5cm. Jeg må da legge til 5cm hver vei fra grunnflaten.
For å finne ut lengden og bredden på kartongen jeg skal bruke, bruker jeg denne utregningen:

Lengden på kartongen blir: Lengden + (høyden x2) = 15cm + 10cm=25cm

Bredden på kartongen blir: Bredden + (høyden x2) = 8cm + 10cm=18cm (+3cm) = 21cm

På bredden legger jeg alltid på 3cm ekstra før jeg skjærer ut. Dette fordi jeg bruker denne ekstra biten når jeg skal lime på lokk.

Kartongen jeg skal skjære ut blir da 25 x 21cm .
Når denne er skåret ut, preger/folder jeg kantene som vist nedenfor: Først 3cm inn fra høyre side, så virere 5cm inn, snur kartongen og preger 5cm inn, snur kartongen og preger 5cm inn, og det samme på siste side. Deretter klipper jeg kartongen som vist nedenfor.


Videre bretter jeg kantene og limer. Jeg limer A mot B, og limer C mot D. Snur og gjør det samme på neste side. (Se bildet nedenfor). Nå begynner det å ligne en eske.


For at det skal festes godt bruker jeg kleskliper og lar de stå på en stund.


Imens skjærer jeg ut mønsterpapir som jeg vil dekorere esken med. Her skjærer jeg mønsterpapiret 0,5cm kortere i lengde og 0,5cm kortere i høyden av hva esken måler. Dette for at mønsterpapiret ikke skal dekke hele flaten.


I dette tilfellet skjærer jeg ut 2 stykker på 14,5 x 4,5cm og 2 stykker på 7,5 x 4,5cm.




Jeg sverter disse rundt kantene.


Jeg har brukt fargene fra Color Box: Creamy Brown, Dark Brown og Black. Jeg begynner med den lyseste fargen Creamy Brown og sverter et stykke inn på mønsterpapiret. Deretter tar jeg Dark Brown og gjør det samme, men ikke like langt inn på papiret. Så til sist tar jeg fargen Black forsiktig i hjørnene og svakt rundt hele kanten.


Man får markert kantene, samt at det hele får en litt gammelt og slitt preg.
Jeg gjør det samme rundt kanten på esken.
Til slutt limer jeg mønsterpapiret på esken.



Lokket jeg skal ha på esken skal være 1,5cm lengre og 1,5cm bredere enn hva selve esken måler. Her blir det:


9,5cm bred og 16,5cm cm langt.


I dette lokket skjærer jeg en åpning 0,5cm fra kanten på den lange siden. (Se bildet nedenfor). Åpningen går nesten helt fra ende til ede, men ikke skær denne delen løs.


Tre så den biten på 3cm som stikker opp fra esken igjennom åpningen her.


Lim dette fast.


Deretter skjærer jeg i hard kartong. Jeg har valgt 300g, da jeg synes dette gir mest støtte.



Jeg skjærer ut et rektangel på samme størrelse som ovenfor for å lime oppe på lokket. (9,5 x 16,5 cm).


Så skjærer jeg ut et rektangel på 9 x 16 cm for å lime under esken.


Når dette er gjort er det bare dekoreringen som gjenstår! Den skal jeg vente med til i morgen.....


Håper denne malen er til hjelp om noen vil bruke den.


Er det noe som er uklart så bare spørr!


Lykke til!






8 kommentarer:

  1. Kjempeflott RANDI! Nå blir det iallefall ingen sak å lage en eske med denne flotte forklaringen

    SvarSlett
  2. Rålekre eskser du lager, tusen takk for at du deler malen med oss. Veldig bra forklart, tror tom at eg med ammetåke skal klare å følge den:)

    Klem fra Lene:)

    SvarSlett
  3. Spennende! :D Har lyst til å prøve ut metoden ved en passende anledning! :o) Stor klem og ha en flott dag!

    SvarSlett
  4. Tusen, tusen takk for at du la ut mal på både oppskrift og "skjult flipp"!
    Fann sida di no, og tykkjer den er heilt fantastisk flott.
    Har prøvd ut denne malen din, og fått to esker eg er veldig fornøgd med.
    Igjen- tusen, tusen takk!!

    SvarSlett
  5. Hei igjen.
    Har lagt ut link til sida di frå sida mi.. Håpar dette er greit.
    Brukte malen din på eske og skjult flipp til eit bidrag hos Nordsalten hobbyklubb - og då var det nokon som bad om tutorial.
    Har derfor henvist til di side, sidan det er her eg har funne den.
    Nok ein gong - fantastisk side du har - og så utruleg flott at du vel å dela slikt med andre :)

    SvarSlett
  6. Hello,
    I found your awesome blog via pasjaanny.blogspot.com and must say that what you do is absolutely GEORGEUS!! Your ideas, all that details, colours and embelishments are fantastic!!

    SvarSlett
  7. åååååå så mye flott det var her. fikk siden din anbefalt av ei som heter Gro i går og må bare prøve meg på en sånn boks.
    tusen takk for at du deler

    anne marit som ønsker deg et fortsatt kreativt år

    SvarSlett
  8. Eg har brukt din mal på en eske eg laget som DT bidrag til PICTURE AND SCRAP, og lagt igjen en link til din blogg..
    Håper det var i orden :)
    Klem Maria

    SvarSlett

Koselig om du legger igjen en kommentar!
Ha en flott dag!
-klem-